Bazowymi substancjami wchodzącymi w skład środków smarnych są oleje mineralne lub syntetyczne. Ilość rozpuszczalników, dodatków i wypełniaczy decyduje o tym, czy mamy do czynienia z substancją silnie penetrującą, olejem, smarem stałym czy pastą.
Nasza oferta smarów zawiera:
- smary wielofunkcyjne
- smary stałe
Oleje smarowe i smary wielofunkcyjne w aerozolu:
Oleje smarowe składają się z oleju bazowego i substancji czynnej. Te dwa składniki decydują o wydajności oleju. Olej bazowy nadaje olejowi smarowemu jego typowe własności. O faktycznej wydajności decydują substancje czynne, które ulepszają olej bazowy w zakresie:
- odporności na utlenianie i korozję,
- ochrony przed zużyciem,
- zachowania w warunkach krytycznych,
- zdolności zwilżania i emulgowania,
- relacji lepkość-temperatura
Olej smarowy w porównaniu ze smarem lepiej odprowadza ciepło i cząstki ubytków materiałowych oraz posiada znacznie lepsze właściwości penetracji i zwilżania. Jednak koszty konstrukcyjne związane z utrzymaniem oleju w węzłach tarcia oraz ryzyko wycieków są jego ujemną cechą.
Oleje smarowe stosuje się je w postaci płynu lub aerozolu. Zapobiegają korozji, przegrzaniom i zatarciom części.
Smary stałe:
Smary o konsystencji gęstej mazi lub pasty stosuje się w miejscach, w których środek smarny musi dobrze przylegać do powierzchni elementów, nie może spływać i ma wypełnić przestrzeń wokół elementu. Dzięki swojej konsystencji smary stosuje się również jako proste i tymczasowe środki ochrony antykorozyjnej.
Uzupełnieniem grupy smarów są prezentowane w poprzednim rozdziale środki antykorozyjne. Smarowanie i antykorozja często oznaczają to samo i część oferowanych to produktów jest uniwersalnych.
|